Søknadsveiledning: Hvordan skrive en god søknad?

Årets andre søknadsrunde står for tur, med frist 1. juni kl 23:59. Vi tar imot søknader om utvikling og produksjon av kort- og dokumentarfilmer, serier og utvikling av spill. Det er viktig at søkerne gjør seg kjent med rutinene rundt søknads- og behandlingsprosessen. I den sammenhengen har vi tatt oss tid til å skrive noen tips til hvordan å skrive en god søknad.

Å komme gjennom nåløyet

Å få gjennomslag på en prosjektsøknad kan ofte virke usikkert: enten er det ikke godt kommunisert hva som forventes i søknaden eller hvordan den vurderes. Men hvor mye kan en «god søknad» utfordre dette tilsynelatende sjansespillet og finnes det en oppskrift på hva som er godt? 

Å komme gjennom nåløyet kan være vanskelig og mange søkere har opplevd motstand og avslag. Men en søknad er faktisk mye mer enn et prosjekttilbud til en tilskuddsforvalter. Å gå gjennom en søknadsprosess betyr å stille seg undrende til sitt eget prosjekt, bli bedre kjent med det og lære seg å kommunisere informasjon som kun du sitter på. Rådgiverne og konsulentene har ingen kunnskap om dine visjoner og de større overordnede tankene for prosjektet, med mindre om du er god på å få dem på papir.  

Hver søknad går gjennom en formell og en skjønnsmessig vurderingsprosess. Begge delene er like viktige for å kunne finne styrker og svakheter i søknadsbunken som er til vurdering. Østnorsk filmsenter legger spesielt vekt på bl.a. regional tilknytning, formspråk og prosjektets helhetlige inntrykk, så vel som refleksjoner om markedsposisjonering og økonomien. 

Prosjektdokumentene

En søknad bør være gjennomarbeidet, dvs. at prosjektbeskrivelsen / pitch-decken inneholder informasjon om stil, sjanger, format, målgruppe og en generell problemstilling; den konseptuelle ideen. Jo lengre i utviklingen / mot produksjonen prosjektet har kommet, jo mer utfyllende pleier dokumentet å være. 

For spillprosjekter byr Game Design Dokumentet på en rød tråd. GDD er nokså omfattende, i mye større grad enn en prosjektbeskrivelse eller et pitch-deck. GDD beskriver alle elementene i spillet - fra art, design, og programmering, samt unike selling points, markedsposisjonering og målgruppetanker.

Regi- og produsentnotat leverer viktig informasjon om hhv. den kunstneriske visjonen, samt produksjonsmessige refleksjoner mtp. praktisk gjennomføring, utfordringer og løsningsforslag. Dokumentene gir viktig informasjon om hvilke bevisste valg som tas for å fortelle prosjektets historie. Her er det rom for å utdype betydningen av valget av genre, format og virkemidler for fortellingen. 

Budsjett og finansieringsplan er grunnleggende dokumenter i en søknad. Utover det anbefaler vi å reflektere over prosjektets helhetlige økonomiske behov og utfordringer. Uavhengig fra fasen prosjektet befinner seg i kan disse refleksjonene bidra med å forstå prosjektets tiltenkte omfang og mål, samt gir de mulighet for å reflektere over nødvendige økonomiske valg som støtter opp under den kunstneriske visjonen. 

Markedsposisjonering og -strategi

Markedsposisjoneringen er særlig viktig for utviklingssøknader, der prosjektet avgrenses mot andre allerede eksisterende prosjekter med samme tema eller genre. Her redegjøres for publikumet og målgruppe til prosjektet. 

Markedsstrategien har stor betydning for søknader mot produksjon. Den er en konkret plan for hvordan å nå ut til målgruppe og publikumet ved bevisste valg av distribusjonskanal og -strategier. For produksjonssøknader forutsettes det distribusjonsavtaler eller samarbeidsavtaler som bekrefter en målrettet posisjonering opp mot publikumet. 

Legg til ekstra informasjon og dokumenter om du har!

De fleste viktige dokumentene vil du bli spurt om når du sender en søknad i RegPortal. Men selv om noen felt ikke er stjernemerket, lønner det seg å supplere med ekstra informasjon om du har. Visuelle skisser, arbeidsprøver, snutter, beskrivelser om prosjektets bakgrunn eller tanker om samarbeidspartnere eller inngåtte avtaler vil kunne supplere din søknad med nødvendig informasjon som hjelper oss å forstå ditt prosjekt og ditt teams kunstneriske visjon bedre. 

Lykke til med søknadsskriving!

Forrige
Forrige

Hils på: Kristoffer Fagernes

Neste
Neste

Game School Expo 2024